Historie

Geschiedenis
Schiphol ligt in de gemeente Haarlemmermeer, een gemeente die in 1855 ontstond na droogmaling van de Haarlemmermeer tussen 1848 en 1852. Dat betekent dat de luchthaven op de bodem van dit meer ligt, vier meter onder de zeespiegel.

September 1916:
Eerste (militaire) proeflandingen op Schiphol.

1914-1918:
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Schiphol gebruikt als militair vliegveld. Het luchthavenpersoneel waste zich met water uit de sloot en sliep in barakken die werden verlicht met stallantaarns. De boeren moesten niks hebben van die moderne vliegerij: als je niet uitkeek, kreeg je als vliegenier een aardappel of koolraap naar je hoofd!

1919/1920:
KLM opgericht. KLM krijgt toestemming om Schiphol als vliegveld te gebruiken. De eerste wereldoorlog eindigde in 1918. De militaire vliegtuigjes stonden doelloos op Schiphol, totdat Albert Plesman een superidee kreeg: hij wilde burgers gaan vervoeren met deze vliegtuigen. Een half jaar later richtte hij de KLM op en startte vanaf Schiphol haar eerste lijndienst: de verbinding Amsterdam-Londen.

17 mei 1920:
Eerste lijndienstvliegtuig van de KLM (De Havilland DH 16) landt na vertrek uit Londen op het 76 hectare grote grasveld.

1926:
Schiphol wordt de gemeentelijke luchthaven van Amsterdam.

1928:
In 1928 vinden de Olympische Spelen plaats in Amsterdam en de gasten moeten natuurlijk waardig ontvangen worden. De gemeente Amsterdam neemt het grootste deel van Schiphol over en met man en macht wordt er gewerkt om Schiphol op tijd klaar te krijgen.

1938:
Als tweede luchthaven in Europa beschikt Schiphol over een stelsel van vier verharde banen; er bestaat al een modern stationsgebouw.

1940:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog veroveren de Duitsers Schiphol. Zij gebruiken de luchthaven als uitvalbasis voor het uitvoeren van luchtaan­vallen op Engeland. Voor de Engelsen en Amerikanen was dit voldoende aanleiding om Schiphol te vernietigen. Om dit doel te bereiken worden 400.000 bommen op Schiphol geworpen. Het beetje dat dan nog overeind staat wordt door de Duitsers zelf vernietigd.

28 juli 1945:
Eerste verkeersvliegtuig na de tweede wereldoorlog landt op het gedeeltelijk herstelde Schiphol.

22 januari 1958:
Van een gemeentelijke luchthaven wordt Schiphol een luchthaven met drie aandeelhouders: de centrale overheid (75,8%), de gemeente Amsterdam (21,8%) en de gemeente Rotterdam (2,4%).

15 januari 1963:
Bouw Schiphol-Centrum (huidige Schiphol) van start.

28 april 1967:
Er zijn veel plannen voor Schiphol na de oorlog, met Jan Dellaert als grote bedenker. Om alles te kunnen betalen worden de regering, Amsterdam en Rotterdam eigenaar en in 1967 wordt Schiphol-Centrum door koningin Juliana geopend. De luchthaven heeft dan 4 banen, gelegen rond een centraal stationsgebouw.

1968/1969:
Zowel het aantal passagiers als het vracht­verkeer nemen pijlsnel toe. Schiphol groeit uit tot een mainport; via dit vervoersknooppunt worden vracht en passagiers van over de hele wereld vervoerd. Inmiddels werken ruim 260.000 mensen op of om Schiphol.

1970:
De vliegtuigen veranderen ook; straalvliegtuigen nemen in de jaren ’70 de plaats in van propellervliegtuigen. Ze zijn sneller en kunnen veel meer passagiers meenemen. Ook kunnen ze veel grotere afstanden afleggen. Veel mensen kunnen nu een (minder duur geworden) ticket betalen. De wereld komt naar de mensen toe.

9 april 1975:
Uitbreiding terminal met 120% en ingebruikneming nieuwe, vierde pier.

4 juni 1991:
Koningin Beatrix opent de ruim honderd meter hoge nieuwe verkeerstoren, dan de hoogste verkeerstoren in de wereld.

April 1993:
Feestelijke opening Terminal-West.

1995:

Schiphol Plaza open.

28 november 2002:

Oplevering Polderbaan.

13 februari 2003:

Eerste vlucht op Polderbaan.

Cockpit
De ruimte voorin het vliegtuig waar de gezagvoerder of piloot zijn werk doen, is de cockpit. Hier zit alle apparatuur die nodig is om het vliegtuig te besturen. De piloot noemt zijn cockpit zelf vaak ‘de bok’.